Fra doktor til renholder – historien Norge ikke har råd til å gjenta
- Redaksjonen i Insiro

- 17. sep.
- 2 min lesing
Abukar: Historien som viser hvorfor integrering må virke
I slutten av 90-tallet kom Abukar til Norge fra et krigsherjet Somalia. Han kom ikke bare som flyktning – han kom som høvding. Som doktor. Som far. En mann med verdighet, kunnskap og ansvar.

Men Norge møtte ham ikke som den han var. Norge møtte ham som fremmed.
Hans doktorgrad ble ikke godkjent.
Hans erfaring ble ikke anerkjent.
Hans språk ble ikke forstått.
Abukar måtte starte fra null. Han lærte norsk. Han tok jobber langt under sitt nivå. Han ble renholder. Ikke fordi han manglet evner – men fordi systemet manglet rom.
Ifølge OsloMet (2020) blir flyktningers kompetanse systematisk underutnyttet – særlig når bosettingen ikke tar hensyn til lokale arbeidskraftbehov.
Da barna kom noen år senere, møtte de ikke lenger høvdingen. De møtte en far som hadde mistet sin selvverdi, sin selvtillit – til slutt også sin familie.
NTNU-forskning (2024) viser at tap av sosial og symbolsk kapital blant flyktninger ofte fører til psykisk stress og marginalisering.
Dette var før introduksjonsprogrammet. Før kvalifiseringsløp. Før vi visste bedre.
Men Abukar er ikke alene. Han er ikke et unntak. Han er en av mange.
Forskning, rapporter og praksis forteller oss det samme:
Ressurser blir stående ubrukte
Potensial blir parkert
Liv blir redusert til overlevelse
Som UNHCR understreker: verdighet og sosial status må gjenopprettes for at integrering skal lykkes.
Det er nettopp derfor INSIRO finnes.
For å løfte frem det som virker.
For å bygge broer mellom erfaring og system.
For å hindre at nye generasjoner blir til nye “Abukar”-historier.
Vi kan ikke endre fortiden. Men vi kan forme fremtiden.
Neste generasjon skal møte muligheter – ikke barrierer. Sammen gjør vi integrering til noe som virker.
Les mer og bli med på bevegelsen:
Kilder
OsloMet (2020): Flyktningers kompetanse er underutnyttet - OsloMet
NTNU (2024): NTNU Open: Veien til arbeid: Hindringer og muligheter for høyt utdannede flyktninger i norsk arbeidsliv
UNHCR (2021): Integrering og verdighet



Kommentarer